Jak zawsze w samo południe zapraszamy Państwa na spotkanie dyskusyjne w ramach cyklu „Wtorkowe senioralia”. Spotkania odbywają się raz w miesiącu we wtorek o godzinie 12 w Sali Bobrzyńskiego w Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, czyli do siedziby Muzeum UJ. Koszt udziału w spotkaniu wynosi 8 zł, prosimy o zakup biletu w kasie. Ze względów organizacyjnych konieczna jest rejestracja, prosimy po przesłanie zgłoszenia na adres malgorzata.taborska[at]uj.edu.pl. Na kolejne spotkania zapraszamy w dniach 21 maja oraz 18 czerwca
21 maja: Obraz jako dzieło sztuki – zagadnienia i ciekawostki warsztatu
W sztuce odnajdujemy różnorodność tematów: przedstawienia historyczne, religijne, mitologiczne, sceny z życia codziennego, sceny rodzajowe, także portret — artystyczny wizerunek osoby z uchwyceniem jej cech wyglądu i charakteru lub będący abstrakcyjnym wyobrażeniem artysty. Ważna jest kompozycja, rysunek, zestawienie barw, użyte światło i szereg innych czynników. Niezwykle różnorodny jest temat sztuki, gdzie artysta może się wyrazić przy użyciu tradycyjnych technik stosowanych w powstawaniu dzieła, jak również eksperymentować z coraz to nowszymi materiałami.
Muzea posiadają niezliczoną ilość ciekawych i interesujących dzieł stworzonych przez artystów na przestrzeni stuleci , które możemy poznawać podczas zwiedzania. Niektóre są anonimowe, reprezentujące lokalne warsztaty, niektóre sygnowane wielkimi nazwiskami.
W poznaniu „anatomicznym” dzieła sztuki pomaga nam wiele czynników. Biografie i opracowania historyczne, wspomnienia, dzienniki, notatki oraz traktaty zawierające receptury i stosowane materiały. Wiele z nich jest obecnie tłumaczonych i dostępnych. Bardzo ważnym dopełnieniem tej wiedzy są badania technologiczne i technika budowania dzieła przez artystę. Oprócz dokładnej analizy wizualnej i porównawczej, konserwator dzieł sztuki wykonuje podstawowe badania obiektu, np. : radiografię rentgenowską, zdjęcia luminescencji indukowanej promieniami UV, spektroskopię w podczerwieni, badania składu chemicznego. Jeżeli budowa obiektu jest zróżnicowana i nietypowa badania mogą być prowadzone w różnych ośrodkach na terenie kraju, i za granicą. Obecnie są coraz to nowsze metody do analizy i interpretacji materiałów w obiektach zabytkowych (np. makro fluorescencji rentgenowskiej XRF, spektroskopia FTIR, SEM –EDS, mikroskopia optyczna VIS/UV), co ułatwia poznanie ich budowy oraz poszerza wiedzę technologiczną dotyczącą opracowywanych dzieł sztuki. Tak więc w skrócie możemy powiedzieć, że szereg czynników składa się na poznanie oglądanego dzieła sztuki.
Jolanta Pollesch — kierownik Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki Muzeum UJ (od 1999 roku). Autorka wielu badań oraz konserwacji obiektów ze zbiorów muzealnych i prywatnych. Udział w wielu projektach, grantach. Współorganizatorka trzech wystaw w Muzeum UJ. Autorka tekstów w publikacjach zbiorowych. Stała Współpraca z macierzystą uczelnią - Wydziałem Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie, w ramach wykonywanych prac dyplomowych obiektów ze zbiorów Muzeum UJ. Pomysłodawca organizacji Festiwalu Nauki w Pracowni Konserwacji Muzeum UJ. Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Krakowie wspólnie z Pracownią Konserwacji Muzeum UJ przyczyniło się do szerzenia wiedzy z zakresu technik i technologii dzieł sztuki, badań i konserwacji obiektów.