Wystawa „Krakowska Trasa Akademicka” prezentowana w piwnicach Collegium Maius opowiada o niektórych wątkach poruszanych w ramach projektu o tym samym tytule, ale przede wszystkim pokazuje dziedzictwo uniwersyteckie. Na fotografiach Tomasza Niziołka uchwycone zostały kolekcje akademickie (wraz ze zwykle niedostępnymi zakamarkami), historyczna architektura, ale i współczesność ukazując ciągłość, jak również zmienność uniwersyteckiej rzeczywistości.
Krakowska Trasa Akademicka (KTA) to projekt realizowany w ramach flagowca Critical Heritage Studies Hub (Programu Strategicznego Inicjatywy Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim), którego celem jest ukazanie relacji, jakie zachodzą między najstarszym polskim Uniwersytetem, a miastem, w którym ma on swoją siedzibę. Uczelnia już od pierwszych lat swojego funkcjonowania stała się nieodłącznym elementem krajobrazu kulturowego Krakowa. Jej obecność w tkance miasta można dostrzec na każdym kroku, choć wiele z miejsc i historii bardzo często pozostaje w ukryciu, ciągle czekając na zaistnienie w zbiorowej świadomości.
W szerszym kontekście projekt dotyka także roli i potencjału dziedzictwa akademickiego dla kształtowania współczesnego społecznego oddziaływania Uniwersytetu. Pod pojęciem dziedzictwa akademickiego przyjmuje się bowiem nie tylko jego wymiar materialny, czyli liczne i cenne zbiory zgromadzone w Uniwersytecie Jagiellońskim w toku jego działalności, ale także kulturę, wartości i ceremoniał akademicki, które kształtowały środowisko i kulturę miasta.
W ramach projektu swe siły łączą muzealnicy i opiekunowie poszczególnych kolekcji uniwersyteckich zajmujący się na co dzień ochroną akademickiego dziedzictwa, głównie w jego wymiarze materialnym oraz uczeni i eksperci, specjaliści w takich dziedzinach jak m.in. antropologia, etnologia, zarządzanie w kulturze, turystyka i studia miejskie
Tomasz Niziołek
Urodzony w 1985 roku w Gorlicach, obecnie mieszkający w Grabówkach nad Wieliczką (tak dosłownie, bo na wzgórzu) z Żoną i Synami. Absolwent krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego (obecnie Uniwersytet im. KEN). Od najmłodszych lat rozwijający zainteresowania plastyczne, zwłaszcza w kierunku rysunku i kreacji nacechowanych mocnych, graficznym kontrastem. W pracach i poszukiwaniach artystycznych wiedziony techniką Vincenta van Gogha, ale też siłą emocji Jerzego Nowosielskiego. Inspiracje te wykorzystuje szukając pierwszych kadrów w swoich początkowych działaniach na polu fotografii. Od 2018 roku aparat cyfrowy towarzyszy mu już prawie zawsze, a tematyka prac oscyluje pomiędzy miastem a przyrodą, w czasie pandemii skupiając się mocniej na zdjęciach makro. Chęć oswojenia Krakowa sprawia, że kadry coraz częściej przedstawiają jednak właśnie to miasto, przechodząc stopniowo w fotografię uliczną. W tej ostatniej dominuje historia anonimowego człowieka starającego się znaleźć swoje miejsce pośród pędzących turystów, studentów i codziennego życia. W fotografii głównie inspiruje się pracami Alana Schallera i Philipa Penmana, sięgając też do klasyków takich jak Saul Leiter.
Autorzy tekstów do wystawy:
dr Natalia Bahlawan, Wioletta Kolbusz-Lasa, Karolina Wawok, Marcin Bojda, Marlena Nikody, Artur Wójcik, dr Rafał Garlacz, dr Joanna Ślaga, dr hab. Przemysław Żukowski, prof. UJ
Wystawę można oglądać w piwnicach Collegium Maius do 30 kwietnia 2024 roku, codziennie w godz. 10:00-16.30, wstęp wolny.